prof. ucz. dr hab. Elżbieta Gajek
Aktualizacja: 2024-10-16
- Stanowisko: profesor UW (B-D); Kierownik Zakładu Badań nad Przyswajaniem Języka; Koordynator praktyk dydaktycznych
- Zakład Badań nad Przyswajaniem Języka
- Pokój: 2.022
- Telefon: +48 22 5526080
- E-mail: e.gajek@uw.edu.pl
- Dyżur: poniedziałek/ 16.00-16.45/ 2.022/ stacjonarna
- Meet: meet.google.com/zxh-qgtd-zrw
- Orcid ID: 0000-0003-2971-8334
Stopnie naukowe:
- magister inżynier elektroniki, Politechnika Warszawska
- doktor nauk humanistycznych, językoznawstwo, Uniwersytet Warszawski
- doktor habilitowany nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski
- profesor UW
Zainteresowania naukowe:
- metodyka nauczania języków nierodzimych
- przyswajanie języka drugiego
- komputerowe wspomaganie nauczania języków obcych
- nauczanie języków na odległość.
- lingwistyka korpusowa.
- media w edukacji językowej
- mlearning
- crowdsourcing w edukacji
Doświadczenie dydaktyczne:
- Promotorka 160 prac magisterskich i 80 prac licencjackich w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW.
- Wypromowani doktorzy: Paulina Dwużnik (Rozwój kompetencji interakcji i mediacji pisemnej w nauczaniu angielskiego języka prawnego i prawniczego).
Doktoranci:
- Monika Kozub
Nauczane przedmioty:
- Korpusy tekstowe w uczeniu się języków przez całe życie
- Wprowadzenie do eTwinning – przygotowanie nauczycieli do międzynarodowej współpracy uczniów szkoły podstawowej
- Semantyczne bazy wiedzy (Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW)
- Podstawy dydaktyki
- Seminarium licencjackie (glottodydaktyczne)
- Proseminarium licencjackie glottodydaktyczne
- Wczesne nauczanie języków
- Nauczanie wczesnoszkolne języków obcych
- Intermedialne nauczanie języków obcych
- Ewaluacja w glottodydaktyce
- Metodyka komputerowego wspomagania nauczania języków obcych
- Zajęcia specjalistyczne z lingwistyki – lingwistyka korpusowa
- Warsztaty językowe
- Seminarium magisterskie
- Język i kultura nowych mediów
- Glottodydaktyka ogólna
- Glottodydaktyka szczegółowa – ćwiczenia
- Glottodydaktyka szczegółowa – seminarium
Doświadczenie zawodowe:
- Wykładowca, UW, Kolegium Nauczycielskie Języka Angielskiego, Warszawa rok akademicki 2002/2003
- Adiunkt, UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej, 2002-2014
- Starszy wykładowca, UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej, 2014-2018
- Adiunkt, UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej, 2018-2022
- Profesor UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej od 2022
Doświadczenie organizacyjne
- Kierownik Zakładu Badań nad Przyswajaniem Języka w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW, od 2020
- Koordynator praktyk zawodowych nauczycielskich w WLS UW
- Koordynator d/s kształcenia nauczycieli w WLS UW
- Kierownik Zakładu Glottodydaktyki w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW, 2017 – 2020
- Koordynator egzaminu certyfikacyjnego języka angielskiego w Radzie Certyfikacyjnej d/ nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej, 2018 – 2024
- Kierownik Zakładu Glottodydaktyki w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW, 2006-2014
- Kierownik Pracowni Nowych Mediów w Lingwistyce Stosowanej, 2008 – 2020
Staże naukowe i dydaktyczne:
- Heriot Watt University, Scotland, 1998-1999
- Comenius Socrates Arion – Wizyta studyjna Sewilla, Hiszpania, 2005
- Linguapolis Summer School, University of Antwerpen, Belgia, 2013
- ComeniusSocrates Wizyta Studyjna, Haga, Leeuwarden, Holandia, 2014
- Erasmus + Valladolid, Hiszpania, 2019
- Short Term Scientific Mission Reykjavik, University of Iceland, Islandia, 2019
- Short Term Academic Mission, Rupin Academic Centre Netanja, Israe,l 2019
- Short Term Academic Mission, Ohrid, Północna Macedonia, 2021
- Erasmus+ Padwa, Włochy, 2023
- Erasmus+ Valladolid, Hiszpania, 2024
Granty i projekty UW:
- Grant z Funduszu Innowacji Dydaktycznych UW, Wspomagana komputerowo metodyka nauczania języka angielskiego, 2005-2006
- Grant z Funduszu Innowacji Dydaktycznych UW, Korpusy tekstowe w nauczaniu języków obcych przez całe życie 2013-2015
- ClipFlair Nauka języków obcych przez interaktywne opracowywanie napisów i ścieżki dźwiękowej filmów, 2011-2014
- ReFlame – Reforma Języków Obcych w Uczelniach w Czarnogórze, 2020-2023
Referaty wygłoszone na wybranych konferencjach międzynarodowych:
2021
- EuroCall 2021, 25-27.08. Urgent professionalization in online teaching during COVID-19: Insights from language learners in Turkey, Poland, Republic of North Macedonia and Bosnia and Herzegovina
- Konferencja programu ReFlame Budva, Czarnogóra 15-19.09. Preparing pre-service teachers and translators to teach Language for Specific Purposes – the local experience
- Konferencja Language, Literature and Culture in Education 2021 (LLCE2021) 8.12. CALL in varied technological, social, and ethical contexts, Trnava, Słowacja
2022:
- Eurocall 2022, Reykjavik, Islandia, Comparative analysis of students’ learning in the first and second semester of Covid-19 related online education in Türkiye, Poland, Republic of North Macedonia and Bosnia and Herzegovina,
- ICFSLA Szczyrk 19-21.05.2022 Online assessment practices in the COVID-19 online teaching period: Insights from language learners in Türkiye, Poland, Republic of North Macedonia and Bosnia and Herzegovina
2024:
- Eurocall 2024 Call for Humanity, Trnava, Słowacja, 26.08-29.08. Effective use of foreign languages in digital environments as a prerequisite for Erasmus+ mobility – a study among secondary school students
Publikacje:
Polon https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/person/view/5e709355878c28a0473a77ff/current
Książki
- Komputery w nauczaniu języków. Warszawa: PWN, 2002
- Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW.2008
- Nauczyciel wobec komputerowo wspomaganej akwizycji języka – ujęcie glottodydaktyczne. Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW, 2012
- Strategie uczenia się w środowisku cyfrowym (współautorstwo z A. Michońska-Stadnik) Warszawa: ILS, 2017.
Publikacje w latach: 2019-2024
- Gajek, E.(2019), Blended learning of languages in formal and informal contexts among Polish learners, w A. Palalas, (red.) Blended Language Learning: Innovative Perspectives on Innovative Practices. (pp. 111-133). Pekin: National Open University Press & China Central Radio & TV University Press Co Ltd. ISBN 978-7-304-09033-3.
- Gajek E. (2019), Strategic Learner Training for Language Learning in the Digital Environment. CEUR workshop proceedings Vol-2390 str.13-16 http://ceur-ws.org/Vol-2390/PaperA2.pdf ISSN 1613-0073
- Gajek, E. Grygo, A. (2019), Risks of using Duolingo by Polish Learners at Primary Level CEUR workshop proceedings Vol-2390 str. 21-24 http://ceur-ws.org/Vol-2390/PaperA4.pdf ISSN 1613-0073
- Arhar Holdt, Š., Zviel-Girshin, R., Gajek, E., Durán-Muñoz, I., Bago, P., Fort, K., Hatipoğlu, Ç., Kasperavičienė, R., Koeva, S., Lazić Konjik, I., Miloshevska, L., Ordulj, A., Rodosthenous, C., Volodina, E., Weber, T., Zanasi, L. (2020), Language Teachers and Crowdsourcing: Insights from a Cross-European Survey. Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Vol. 46 No. 1, 2020 str.1-28. https://doi.org/10.31724/rihjj.46.1.1 https://hrcak.srce.hr/243065
- Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Miloshevska, L., Delibegović Džanić, N.(2020), Crowdsourcing for widening participation and learning opportunities: a view from language learners’ window. W K-M. Frederiksen, S. Larsen, L. Bradley, and S. Thouësny (red.) CALL for widening participation: short papers from EUROCALL 202014705/rpnet.2020.48.1169 81-87
- Gajek, E. (2020), Crowdsourcing in language learning as a continuation of CALL in varied technological, social, and ethical contexts. W K-M. Frederiksen, S. Larsen, L. Bradley, and S. Thouësny (red.) CALL for widening participation: short papers from EUROCALL 2020 14705/rpnet.2020.48.1168 https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.48.1168 75-80.
- Gajek, E, Zdravkova, K. (2020), Preparing Teachers for Crowdsourced Language Learning. Infotheca- Journal for Digital Humanities 20(1-2) pp 7-26. https://doi.org/10.18485/infotheca.2020.20.1_2.1
- Miloshevska, L., Gajek, E., Hatipoğlu, Ç., Delibegović Džanić, N. (2020), Emergency online learning during the first Covid-19 period: students’ perspectives from Bosnia and Herzegovina, North Macedonia, Poland and Turkey) ExELL (Explorations in English Language and Linguistics) 2/8/2020 pp. 110-143
- Miloshevska, L., Delibegović Džanić, N., Hatipoğlu, Ç., & Gajek, E. (2021),. Crowdsourcing for language learning in Turkey, Bosnia and Herzegovina, Republic of North Macedonia and Poland. Journal of Narrative and Language Studies, 9(16), 106–121. Retrieved from https://www.nalans.com/index.php/nalans/article/view/391
- Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Milosewska, L., Delibegović Džanić, N. (2021), Student evaluation of teachers’ pedagogical skills during the first COVID-19 period. W N. Zoghlami, C. Brudermann, C. Sarré, M. Grosbois, L. Bradley, S. Thouësny, (red.), CALL and professionalisation: short papers from EUROCALL 2021 (pp. 119-125). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2021.54.1319
- Gajek, E. (2021), Cooperative Blended Learning And Teaching – On The Example Of Etwinning. W: A. Palalas, C Lazou (eds.) Blended Language Learning: Evidence-Based Trends and Applications, 94-116. International Association for Blended Learning (IABL) & Power Learning Solutions
- Gajek, E., Zviel-Grishin, R. (17 Feb 2022), Blessing and curse of crowdsourcing among educational experts – a study of teachers’ willingness to contribute as a crowd Journal of Language and Cultural Education 9, no.3, 2021, pp.1-11. https://doi.org/10.2478/jolace-2021-0016
- Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Delibegović Džanić, N., Milosevska, L. (2022), Comparative analysis of students’ views of online learning in the first and second Covid-19 semesters: examples from Türkiye, Poland, Republic of North Macedonia, and Bosnia and Herzegovina. W B. Arnbjörnsdóttir, B. Bédi, L. Bradley, K. Friðriksdóttir, H. Garðarsdóttir, Thouësny, M.J. Whelpton, (red.), Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022 (pp. 154-161). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2022.61.1451
- Gajek, E. (2022), Application of Crowdsourcing in Education on The Example of Etwinning – The Polish Experience, Slovenščina 2.04312/slo2.0.2022.2.184-201
- Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Delibegović Džanić, N., Milosevska, L. (2022), Crowdsourcing And Language Learning Habits and Practices in Turkey, Bosnia and Herzegovina, The Republic of North Macedonia, and Poland in The Pre-Pandemic and Pandemic Periods Slovenščina 2.0 4312/slo2.0.2022.2.132-183
- Gajek, E. (2023), Digital Language Learning Strategies Subject to Change or Not – Post Pandemic Reflections. W: M. Baran-Łucarz, A. Czura, M. Jedynak, A. Klimas, A. Słowik-Krogulec. Contemporary Issues in Foreign Language Education: Festschrift in Honour of Anna Michońska-Stadnik1007/978-3-031-28655-1. 253-267.
- Delibegović Džanić, N., Hatipoğlu, Ç. Milosevska, L., Gajek, E. (2023), Has online learning changed the way we study? Student evaluation of teachers’ pedagogical skills during the first covid-19 period and potential change in their learning habits Folia Linguistica Et Litteraria: Journal Of Language And Literary Studies, 99-123
- Gajek, E. (2023), Nauczanie języków wspomagane techniką cyfrową – skąd idziemy i dokąd zmierzamy?, Języki obce w szkole, 4/2023, 5-12.
- Gajek, E. (2023), Gdy praktyka wyprzedza teorię. W: Czekajło A., Gajek,E., Krzyżanowska, A., Tokarz, D., Urbasik, A., Edukacja przedszkolna z programem eTwinning. 12-16. Warszawa: FRSE.
- Delibegović Džanić, N., Gajek, E., Hatipoğlu, Ç.; Milosevska, L. (2024), Students’ Evaluation Of Online Assessment Practices In The Covid-19 Online Teaching Period: In Türkiye, Poland, Republic Of North Macedonia, And Bosnia And Herzegovina Pannoniana, vol. VII, no. I (2023): 9-38 https://doi.org/10.32903/p.7.1.1.