Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

prof. ucz. dr hab. Elżbieta Gajek

Aktualizacja: 2024-10-16

Stopnie naukowe:

  • magister inżynier elektroniki, Politechnika Warszawska
  • doktor nauk humanistycznych, językoznawstwo, Uniwersytet  Warszawski
  • doktor habilitowany nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski
  • profesor UW

Zainteresowania naukowe:

  • metodyka nauczania języków nierodzimych
  • przyswajanie języka drugiego
  • komputerowe wspomaganie nauczania języków obcych
  • nauczanie języków na odległość.
  • lingwistyka korpusowa.
  • media w edukacji językowej
  • mlearning
  • crowdsourcing w edukacji

 

Doświadczenie dydaktyczne:

  • Promotorka 160 prac magisterskich i 80 prac licencjackich w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW.
  • Wypromowani doktorzy: Paulina Dwużnik (Rozwój kompetencji interakcji i mediacji pisemnej w nauczaniu angielskiego języka prawnego i prawniczego).

Doktoranci:

  • Monika Kozub

Nauczane przedmioty:

  • Korpusy tekstowe w uczeniu się języków przez całe życie
  • Wprowadzenie do eTwinning – przygotowanie nauczycieli do międzynarodowej współpracy uczniów szkoły podstawowej
  • Semantyczne bazy wiedzy (Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW)
  • Podstawy dydaktyki
  • Seminarium licencjackie (glottodydaktyczne)
  • Proseminarium licencjackie glottodydaktyczne
  • Wczesne nauczanie języków
  • Nauczanie wczesnoszkolne języków obcych
  • Intermedialne nauczanie języków obcych
  • Ewaluacja w glottodydaktyce
  • Metodyka komputerowego wspomagania nauczania języków obcych
  • Zajęcia specjalistyczne z lingwistyki – lingwistyka korpusowa
  • Warsztaty językowe
  • Seminarium magisterskie
  • Język i kultura nowych mediów
  • Glottodydaktyka ogólna
  • Glottodydaktyka szczegółowa – ćwiczenia
  • Glottodydaktyka szczegółowa – seminarium

Doświadczenie zawodowe:

  • Wykładowca, UW, Kolegium Nauczycielskie Języka Angielskiego, Warszawa rok akademicki 2002/2003
  • Adiunkt, UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej, 2002-2014
  • Starszy wykładowca, UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej, 2014-2018
  • Adiunkt, UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej, 2018-2022
  • Profesor UW, Instytut Lingwistyki Stosowanej od 2022

Doświadczenie organizacyjne

  • Kierownik Zakładu Badań nad Przyswajaniem Języka w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW, od 2020
  • Koordynator praktyk zawodowych nauczycielskich w WLS UW
  • Koordynator d/s kształcenia nauczycieli w WLS UW
  • Kierownik Zakładu Glottodydaktyki  w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW, 2017 – 2020
  • Koordynator egzaminu certyfikacyjnego języka angielskiego w Radzie Certyfikacyjnej d/ nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej, 2018 – 2024
  • Kierownik Zakładu Glottodydaktyki  w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW, 2006-2014
  • Kierownik Pracowni Nowych Mediów w Lingwistyce Stosowanej, 2008 – 2020

Staże naukowe i dydaktyczne:

  • Heriot Watt University, Scotland,  1998-1999
  • Comenius Socrates Arion – Wizyta studyjna Sewilla, Hiszpania, 2005
  • Linguapolis Summer School, University of Antwerpen, Belgia, 2013
  • ComeniusSocrates Wizyta Studyjna, Haga, Leeuwarden, Holandia, 2014
  • Erasmus + Valladolid, Hiszpania, 2019
  • Short Term Scientific Mission Reykjavik, University of Iceland, Islandia, 2019
  • Short Term Academic Mission, Rupin Academic Centre Netanja, Israe,l 2019
  • Short Term Academic Mission, Ohrid, Północna  Macedonia, 2021
  • Erasmus+ Padwa, Włochy, 2023
  • Erasmus+ Valladolid, Hiszpania, 2024

Granty i projekty UW:

  • Grant z Funduszu Innowacji Dydaktycznych UW, Wspomagana komputerowo metodyka nauczania języka angielskiego, 2005-2006
  • Grant z Funduszu Innowacji Dydaktycznych UW, Korpusy tekstowe w nauczaniu języków obcych przez całe życie 2013-2015
  • ClipFlair Nauka języków obcych przez interaktywne opracowywanie napisów i ścieżki dźwiękowej filmów, 2011-2014
  • ReFlame – Reforma Języków Obcych w Uczelniach w Czarnogórze, 2020-2023

Referaty wygłoszone na wybranych konferencjach międzynarodowych:

2021

  • EuroCall 2021, 25-27.08. Urgent professionalization in online teaching during COVID-19: Insights from language learners in Turkey, Poland, Republic of North Macedonia and Bosnia and Herzegovina
  • Konferencja programu ReFlame  Budva, Czarnogóra 15-19.09. Preparing pre-service teachers and translators to teach Language for Specific Purposes – the local experience
  • Konferencja Language, Literature and Culture in Education 2021 (LLCE2021) 8.12. CALL in varied technological, social, and ethical contexts, Trnava, Słowacja

2022:

  • Eurocall 2022, Reykjavik, Islandia, Comparative analysis of students’ learning in the first and second semester of Covid-19 related online education in Türkiye, Poland, Republic of North Macedonia and Bosnia and Herzegovina,
  • ICFSLA Szczyrk  19-21.05.2022 Online assessment practices in the COVID-19 online teaching period: Insights from language learners  in Türkiye, Poland, Republic of North Macedonia and Bosnia and Herzegovina

2024:

  • Eurocall 2024 Call for Humanity, Trnava, Słowacja, 26.08-29.08. Effective use of foreign languages in digital environments as a prerequisite for Erasmus+ mobility – a study among secondary school students

 

Publikacje:

Polon https://pbn.nauka.gov.pl/core/#/person/view/5e709355878c28a0473a77ff/current

Książki

  • Komputery w nauczaniu języków. Warszawa: PWN2002
  • Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW.2008
  • Nauczyciel wobec komputerowo wspomaganej akwizycji języka – ujęcie glottodydaktyczne. Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW, 2012
  • Strategie uczenia się w środowisku cyfrowym  (współautorstwo z A. Michońska-Stadnik) Warszawa: ILS, 2017.

Publikacje w latach: 2019-2024

  1. Gajek, E.(2019), Blended learning of languages in formal and informal contexts among Polish learners, w A. Palalas, (red.) Blended Language Learning: Innovative Perspectives on Innovative Practices. (pp. 111-133). Pekin: National Open University Press & China Central Radio & TV University Press Co Ltd. ISBN 978-7-304-09033-3.
  2. Gajek E. (2019), Strategic Learner Training for Language Learning in the Digital Environment. CEUR workshop proceedings Vol-2390 str.13-16 http://ceur-ws.org/Vol-2390/PaperA2.pdf ISSN 1613-0073
  3. Gajek, E. Grygo, A. (2019), Risks of using Duolingo by Polish Learners at Primary Level CEUR workshop proceedings Vol-2390 str. 21-24  http://ceur-ws.org/Vol-2390/PaperA4.pdf ISSN 1613-0073
  4. Arhar Holdt, Š., Zviel-Girshin, R., Gajek, E., Durán-Muñoz, I., Bago, P., Fort, K., Hatipoğlu, Ç., Kasperavičienė, R., Koeva, S., Lazić Konjik, I., Miloshevska, L., Ordulj, A., Rodosthenous, C., Volodina, E., Weber, T., Zanasi, L. (2020), Language Teachers and Crowdsourcing: Insights from a Cross-European Survey. Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Vol. 46 No. 1, 2020 str.1-28. https://doi.org/10.31724/rihjj.46.1.1  https://hrcak.srce.hr/243065
  5. Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Miloshevska, L., Delibegović Džanić, N.(2020), Crowdsourcing for widening participation and learning opportunities: a view from language learners’ window. W K-M. Frederiksen, S. Larsen, L. Bradley, and S. Thouësny (red.) CALL for widening participation: short papers from EUROCALL 202014705/rpnet.2020.48.1169   81-87
  6. Gajek, E. (2020), Crowdsourcing in language learning as a continuation of CALL in varied technological, social, and ethical contexts. W K-M. Frederiksen, S. Larsen, L. Bradley, and S. Thouësny (red.) CALL for widening participation: short papers from EUROCALL 2020 14705/rpnet.2020.48.1168   https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.48.1168   75-80.
  7. Gajek, E, Zdravkova, K. (2020), Preparing Teachers for Crowdsourced Language Learning. Infotheca- Journal for Digital Humanities 20(1-2) pp 7-26. https://doi.org/10.18485/infotheca.2020.20.1_2.1
  8. Miloshevska, L., Gajek, E., Hatipoğlu, Ç., Delibegović Džanić, N. (2020), Emergency online learning during the first Covid-19 period: students’ perspectives from Bosnia and Herzegovina, North Macedonia, Poland and Turkey) ExELL (Explorations in English Language and Linguistics) 2/8/2020 pp. 110-143
  9. Miloshevska, L., Delibegović Džanić, N., Hatipoğlu, Ç., & Gajek, E. (2021),. Crowdsourcing for language learning in Turkey, Bosnia and Herzegovina, Republic of North Macedonia and Poland. Journal of Narrative and Language Studies9(16), 106–121. Retrieved from https://www.nalans.com/index.php/nalans/article/view/391
  10. Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Milosewska, L., Delibegović Džanić, N. (2021), Student evaluation of teachers’ pedagogical skills during the first COVID-19 period. W N. Zoghlami, C. Brudermann, C. Sarré, M. Grosbois, L. Bradley, S. Thouësny, (red.), CALL and professionalisation: short papers from EUROCALL 2021 (pp. 119-125). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2021.54.1319
  11. Gajek, E. (2021), Cooperative Blended Learning And Teaching – On The Example Of Etwinning. W: A. Palalas, C Lazou (eds.) Blended Language Learning: Evidence-Based Trends and Applications, 94-116. International Association for Blended Learning (IABL) & Power Learning Solutions
  12. Gajek, E., Zviel-Grishin, R. (17 Feb 2022), Blessing and curse of crowdsourcing among educational experts – a study of teachers’ willingness to contribute as a crowd Journal of Language and Cultural Education 9, no.3, 2021, pp.1-11.  https://doi.org/10.2478/jolace-2021-0016
  13. Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Delibegović Džanić, N., Milosevska, L. (2022), Comparative analysis of students’ views of online learning in the first and second Covid-19 semesters: examples from Türkiye, Poland, Republic of North Macedonia, and Bosnia and Herzegovina. W B. Arnbjörnsdóttir, B. Bédi, L. Bradley, K. Friðriksdóttir, H. Garðarsdóttir,   Thouësny, M.J. Whelpton, (red.), Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022 (pp. 154-161). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2022.61.1451
  14. Gajek, E. (2022), Application of Crowdsourcing in Education on The Example of Etwinning – The Polish Experience, Slovenščina 2.04312/slo2.0.2022.2.184-201
  15. Hatipoğlu, Ç., Gajek, E., Delibegović Džanić, N., Milosevska, L. (2022), Crowdsourcing And Language Learning Habits and Practices in Turkey, Bosnia and Herzegovina, The Republic of North Macedonia, and Poland in The Pre-Pandemic and Pandemic Periods Slovenščina 2.0 4312/slo2.0.2022.2.132-183
  16. Gajek, E. (2023), Digital Language Learning Strategies Subject to Change or Not – Post Pandemic Reflections. W: M. Baran-Łucarz, A. Czura, M. Jedynak, A. Klimas, A. Słowik-Krogulec. Contemporary Issues in Foreign Language Education: Festschrift in Honour of Anna Michońska-Stadnik1007/978-3-031-28655-1. 253-267.
  17. Delibegović Džanić, N., Hatipoğlu, Ç. Milosevska, L., Gajek, E. (2023), Has online learning changed the way we study? Student evaluation of teachers’ pedagogical skills during the first covid-19 period and potential change in their learning habits Folia Linguistica Et Litteraria: Journal Of Language And Literary Studies, 99-123
  18. Gajek, E. (2023), Nauczanie języków wspomagane techniką cyfrową – skąd idziemy i dokąd zmierzamy?, Języki obce w szkole, 4/2023, 5-12.
  19. Gajek, E. (2023), Gdy praktyka wyprzedza teorię. W: Czekajło A., Gajek,E., Krzyżanowska, A., Tokarz, D., Urbasik, A., Edukacja przedszkolna z programem eTwinning. 12-16. Warszawa: FRSE.
  20. Delibegović Džanić, N., Gajek, E., Hatipoğlu, Ç.; Milosevska, L. (2024), Students’ Evaluation Of Online Assessment Practices In The Covid-19 Online Teaching Period: In Türkiye, Poland, Republic Of North Macedonia, And Bosnia And Herzegovina   Pannoniana, vol. VII, no. I (2023): 9-38 https://doi.org/10.32903/p.7.1.1.